chili con carne, my way.

Nu har jag äntligen gett mig på att laga min EGEN chili con carne. J introduserade mig för denna maträtt genom en halvfabrikatspåse från Knorr. Inget otalt om det, den blir himla god. Men det är så mycket godare när man lagt ner sin själ i något. Dessutom älskar jag ju att laga mat när tiden finns, och det har ju den gjort den senaste månaden. Letade hur som helst upp ett recept, använde det lite som mall men ändrade om en hel del så mitt recept blev som följer:



1. Fräs lök och en vitlök , salta något och stek sedan färsen. Låt det "koka in" i ca 10 min så att all vätska försvinner.

2. Tillsätt hackad paprika i små bitar, chillipeppar och Chilli flingor efter smak (va sparsam om du inte tål så starkt, jag tog ca 1 krm av vardera). Pressa i vitlöken, lägg i lagerbladen och häll över de krossade tomaterna, samt 1 dl vatten och tomatpuren. Rör om och låt det puttra upp.

3. Häll i resten av vattnet, samt buljong konsentratet. Jag använde denna, men det går nog lika bra med buljong eller liknande. Låt nu alltihop puttra på en stund, ca 15-20 min så att det kokar ihop och en del vätska försvinner. Perfekt att sätta på riset nu. Efter 15-20 min så har det troligen fått en ganska geggig konsistens. Smaka av, det ska va precis lite för starkt.

4. Häll i de vita bönorna, smaka av med salt o peppar. Låt det precis puttra upp, rör om och servera med ris o sallad.


Kommentarer
Postat av: Caroline

Käre barn vad du är duktig! jag avskyr att laga mat, de tär det absolut tråkigaste jag vet, men jag tycker om att äta det :)

2009-09-25 @ 18:19:06
URL: http://ecarolines.blogg.se/

Skriv en rad till mig här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0