Motståndare

Är (trots mitt yrke) lite gammalmodig när det gäller butikers öppettider, tillgänglighet m.m. Läste på HNs hemsida att matjättarna här i stan skulle ha öppet på julafton o blev nästintill provocerad. ( Tryck här ) Kan väll va bra om man nu behöver nått akut men när man väl vet att det är stängt så anpassar man sig efter det. Låt hellre dom små mataffärerna ha öppet o stäng dom stora. Har lite lust att sätta mig på självaste julafton o göra en marknadsundersökning för o se hur många kunder dom har nere på Ica. Fast då får jag nog ett par besvikna päron efter mig.

I Norge håller butikerna stängt på söndagar. Matbutik som klädbutik. Sååå skönt! Det är verkligen en avslappnande dag, folk går en promenad, tar en kaffe, umgås, ser på film, vad vet jag. Men man hetsar inte. Det är lugnt o skönt o det är tack vare att alla butiker är stängda. Behöver man mjölk får man snällt gå till 7/11. Man planerar. Det är liksom 1 dag.

Om ni nu tycker jag är gamalmodig när det gäller öppet på julafton o söndagar så ska jag inte gå in på detaljerna kring vad jag tycker om annandags-rean.

Jobbar aldrig söndagar, det är liksom bortförhandlat i mitt kontrakt. Enda söndagen jag jobbar är annandagen, o det är för att jag känner att jag behövs, inte för att jag måste. Men jag tycker det är överhajpat. Har aldrig vart på stan en annandag om jag inte jobbat. Skulle heller aldrig falla mig in!
Tycker det kan vänta ned rea... Vad kan man möjligen behöva så mycket att man lägger en dag bland massa andra stirriga knäck-höga människor.

Ja man kan undra varför jag har det jobb jag har, men "på andra sidan" blir det just det = ett jobb. Och folk är oftast glada o trevliga, men jag hade tio ggr hellre själv gått en promenad med nån i familjen. Sett en film, åkt skridskor om vädret tillät men aldrig annandags-shoppat.


Kommentarer
Postat av: Malin

Håller med dig fullständigt! Tycker också att butiker kan ha stängt på söndagar. Det är liksom sån konsumtionshysteri dygnet runt och jag blir så trött på det. Speciellt sedan jag flyttade till Linköping och började jobba på ikano som har stängt typ 3 dagar/år.... Däremot tycker jag faktiskt om annandagsrean... :) Då är ju allt så billigt,även om det är hysteri. Men den kunde gott ligga nån annan dag så att alla som jobbar kan få ledigt då med :) Puss puss o skönt att du mår bättre idag. Hörs på wordfeud senare hehe

2011-12-13 @ 12:56:22

Skriv en rad till mig här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0