Soppa

Stört god soppa vi gjorde igår!
Hittade ett recept i Allt om mat, som jag i sedvanlig ordning gjorde om.

Kycklingsoppa med röd curry
2 p

2 kycklingfiléer
1 pkt passerade tomater
5 dl vatten
Olivolja
1,5 - 2 kycklingbuljong tärningar
1 lök
2 vitlöksklyftor
1 msk röd currypasta
1 morot
ca 250 g (1/4 huvud) blomkål
Peppar

1. Tärna kycklingfilé, hacka lök, vitlök och morot och gör små buketter av blomkålen.
2. Fräs kycklingen i olivolja i en gryta, tillsätt grönsaker o lök o fräs typ 2 min.
3. Häll i tomaterna och 5 dl vatten, buljong, peppra o låt puttra en stund. Smaka av efter hand.
Jag lät nog soppan puttra 10 min/en kvart.
4. Servera med bröd och crème fraîche.

I receptet från tidningen hade dom risini i soppan, men det hoppade vi o körde på blomkål istället.
Röd currypasta hittar man bland Thai-grejerna i matbutiker. Kan va ganska starkt, jag tog 1,5 msk men nästa gång tar jag nig bara 1 msk ;-)


Kommentarer

Skriv en rad till mig här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0